Hulp, sponsoring of reclame?

Het Duitse boulevardblad Bild is de laatste tijd nogal actief om vluchtelingen uit (vooral) Syrië welkom te heten. Dat verbaast velen, want de krant staat niet echt bekend om z’n tolerantie tegenover immigranten. Maar nu toont Bild zich een actieblad voor acceptatie van vluchtelingen. Eén van de bedachte acties is om de voetbalclubs uit de Bundesliga te laten spelen met een soort actiesticker op de shirts. ‘Wir Helfen’ staat erop.

Maar nu zijn er voetbalclubs die er niet aan willen meewerken. Waarom? Niet omdat ze tegen het idee van ‘Wir Helfen’ zijn. Wel omdat Bild op diezelfde sticker reclame maakt… voor Bild. De krant met zo’n uitgesproken profiel. De krant ook die het niet schuwt om spelers en clubs op basis van roddels de grond in te boren. De krant die volgens velen abjecte meningen ventileert. De krant die, kortweg, uitermate omstreden is.

En wat Bild nu doet, is een (goede of slechte, zegt u het maar) actie organiseren waar barmhartigheid uit moet spreken, combineren met een advertentie. Met reclame voor zichzelf. Dat is niet wijs. En het is begrijpelijk dat sommige clubs weigeren mee te doen. Dat gaat namelijk niet samen: of je steunt iets zonder eigenbelang, of je maakt reclame voor jezelf. Punt.