‘Klik hier’ en andere nutteloze links

Bij het schrijven van een artikel op uw website probeert u natuurlijk niet alleen uw lezers te boeien, maar ook om zoekmachines te voeden. Het is belangrijk de zoektermen, woordcombinaties en synoniemen waarop u gevonden wilt worden terug te laten komen.

Binnen een artikel (een nieuwsberichtje bijvoorbeeld) is een ranglijst te maken van de belangrijkste tekst:

  1. de kop van een artikel
  2. tussenkoppen
  3. de inleiding
  4. de links
  5. namen en beschrijvingen van plaatjes
  6. overige tekst

Het is van belang om in al deze elementen helder te maken waarmee u bezig bent. Dus óók bij het linken naar andere artikelen of pagina’s of naar documenten. Des te vreemder is het om te zien dat heel veel sitebeheerders nog steeds kiezen voor een link met de tekst ‘klik hier’, ‘lees hier’ of andere vaagheden waar niemand op zoekt. Een gemiste kans.

Zorg voor een betekenisvolle link
Stel dat u werkt bij een zorginstelling en een document heeft (een pdf) over thuiszorg waarnaar u wilt linken. Zorg er dan eerst voor dat het document de goede naam heeft, bijvoorbeeld thuiszorg-deventer.pdf.

De volgende stap is de link op uw site zo te maken dat bezoekers en zoekmachines weten waarover het gaat.
U schrijft dus niet:
Klik hier om het document te bekijken
maar:
Lees meer over thuiszorg in Deventer (pdf)

Hetzelfde principe geldt natuurlijk voor links binnen uw website en voor links naar anderen. Ook die moeten een naam krijgen die iets toevoegt aan de overige zoekwoorden binnen uw site. Een link naar een eerder artikel is dus niet:
Klik hier om te lezen wat we eerder over thuiszorg schreven.
maar:
Over thuiszorg schreven we al eerder.

Samengevat:
De woorden ‘klik hier’ mogen niet op uw website voorkomen. Wel op de onze, want wij schrijven erover….