Als u een website hebt, houdt u statistieken bij. Althans, dat neem ik aan. Want u wilt na die worsteling (en de kosten) om uw site online te krijgen, wel weten wie er op uw website komen en wat ze daar uitspoken. De meeste webbouwers zorgen ervoor dat Google Analytics is geïnstalleerd, maar er zijn ook andere programma’s of bedrijven die de statistieken kunnen bijhouden. Omdat Analytics het meest gebruikt wordt, beperk ik me daartoe.
Als u naar Analytics kijkt, ziet u daar een bouncepercentage staan. Dat percentage geeft aan hoeveel van uw sitebezoekers na het bekijken van 1 pagina weer zijn vertrokken. Over het algemeen wordt een hoog percentage als ‘slecht’ beschouwd. Immers, uw bezoeker komt (via Google) op uw site, kijkt even en is weer weg. Is er dan wat mis met die pagina? Of met uw hele site misschien?
Het probleem van dit soort statistieken is dat je er niet zomaar conclusies aan kunt verbinden. Want u weet niet waarom ze weg zijn gegaan. Misschien vonden ze in één oogopslag wat ze zochten en zijn ze u eeuwig dankbaar. Maar misschien vonden ze juist niet wat ze zochten en zagen ze het niet zitten om uw onoverzichtelijke site verder door te ploegen. Dan liever een nieuwe zoekactie.
De oplossing voor het terugdringen van het bouncepercentage ligt in het verbeteren van uw site op alle fronten (sorry, ’t is niet anders).
- Zijn uw pagina’s allemaal overzichtelijk?
- Sluit het ontwerp aan op de belevingswereld van uw doelgroep?
- Deugt de navigatie van uw site?
- Biedt u op iedere pagina een specifiek onderwerp aan?
- Zijn url, paginatitel, afbeelding, tussenkoppen en tekst logisch?
- Laadt uw site snel genoeg? Geduld is iets van vroeger.
Een hoog bouncepercentage is niet ernstig als bovenstaande zaken in orde zijn. Maar als u een webwinkel heeft, wilt u toch liever dat uw bezoekers bij de kassa belanden en u wat extra vakantiegeld verdient. In dat geval is testen de beste oplossing. Probeer eens te variëren in de kleur van buttons, in de volgorde waarin u informatie aanbiedt, in de look & feel van de pagina en in tekst. Kortom: blijf bezig met uw site want beter scoren kan altijd.
Over het testen van websites en -pagina’s valt heel veel te zeggen. Dat doe ik hier niet, want dat heeft Robert de Loor op Marketingfacts al gedaan.