Communicatieadvies

Klinkt heel heftig, communicatieadvies. En sommige bureaus gooien er nog een schepje bovenop door te spreken over ‘strategisch communicatieadvies’. Nou ja, whatever. In de praktijk is het zo dat als u uw bedrijfsplan op orde heeft en een ijzersterk marketingplan kunt voorleggen, wij het communicatieadvies kunnen geven. Inclusief doorwrocht communicatieplan en alle afgeleiden daarvan. Maar verwacht dan geen laffe voorstellen die zo uit de schoolbanken komen of de uitkomst lijken van een politieke poldervergadering. Als u geen lef heeft en geen keuzes durft te maken, ga dan vooral onze deur voorbij en gebruik het plan van vorig jaar (Tip:dat ligt rechtsonder in uw bureaulade).

Concept

Beetje vaag, dat woord ‘concept’. Maar wel heel erg belangrijk. Want wat is de idee achter uw campagne? Hoe consequent is uw aanwezigheid in folders en op social media? Het communicatieconcept bepaalt hoe u de wereld tegemoet treedt. Wij bedenken het en zorgen ervoor dat de oorspronkelijke, onderscheidende gedachte ook in de uitvoering behouden blijft. Altijd, overal. Binnen uw bedrijf, op de beurs, in de krant, op uw website en in de social media. Da’s essentieel om een eigen ‘smoel’ te krijgen, zodat uw merk een eigen gezicht heeft en u zich onderscheidt van uw concurrenten.

Vormgeving

Toe aan een nieuw logo? Een andere insteek voor uw brochure? Of wilt u die dure bedrijfswagens nu eindelijk eens inzetten als communicatiemiddel? Daar komt een vormgever om de hoek kijken. Maar dan wel een die niet alleen creatief is, maar ook goede informatie als basis heeft. Besef dat een slappe input leidt tot een flets resultaat. Ik ontwerp zelf niet, maar ik weet heel goed de brug te slaan tussen de vraag en het uiteindelijke resultaat. Ergo: ik zit bij u aan tafel en vraag u de hemd van het lijf (tot vervelens toe) en ga daarna in conclaaf met een topontwerper.

Tekst

Nee. Nee. Nee. Roep nou niet ‘dat mensen tegenwoordig niet meer lezen’. Er is in de historie waarschijnlijk nog nooit zo veel gelezen als nu. Een kopregel is ook tekst. Net als een Facebook-bericht of een tweet. Wees zuinig met tekst (waag u niet zomaar aan een lange tekst als deze), maar zorg dan wel dat u het goed doet. Een goede tekst valt op, boeit, blijft boeien en zet aan tot actie. Ik ben gek op tekst en schrijf er met enige regelmaat over in het weblog. Ik schrijf short copy (advertenties bijvoorbeeld), long copy (brochures en zo), was vroeger verliefd op direct mail en heb nu mijn liefde verklaard aan webteksten.

SEO

Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Da’s een relatief nieuw begrip, als je denkt in decennia. En zoals dat met nieuwe zaken gaat duikt de laatste jaren de ene na de andere ‘seo-specialist’ op. Maar laat u niet in de luren leggen: uw gloednieuwe website staat niet binnen een paar maanden op nr. 1 in de organische zoekresultaten van Google. Dat betekent niet dat SEO onzin is, verre van dat. Uw website optimaliseren loont altijd. Dat betekent dat-ie technisch in orde moet zijn, maar vooral dat de inhoud moet deugen. Tekst, beeld, alles. Veel werk dus en vooral: een continu proces. Ik kan het voor u realiseren maar -misschien ten overvloede- niet in een vloek en een zucht. Wat dan ook weer niet betekent dat u daardoor straks straatarm bent. Sterker nog: als uw website beter wordt bezocht, wordt u geacht daardoor binnen te lopen. En daar heb ik dan maar weer mooi aan bijgedragen!

Redactie en fotografie

Voor uw website, uw personeelsblad of relatiemagazine wilt u goede, prettig leesbare artikelen en een bijpassende foto. Natuurlijk kunt u een journalist aan het werk zetten en een fotograaf inschakelen. Maar u mag mij ook bellen. Dat scheelt niet alleen een telefoontje, maar dat betekent ook dat beeld en tekst passen. Ik bereid het interview voor, dus weet waar de kern van het verhaal zit. Daarna maak ik kennis en leer de geïnterviewde (een beetje) kennen, en andersom. Vervolgens maak ik de foto’s. Bij voorkeur op locatie natuurlijk, maar het kan ook in de studio, voor een staatsieportret…

Websites

Een website met een cms bouwen is vandaag de dag de kunst niet meer. De crux is dat u goed vindbaar bent en dat u uw webbezoekers een dusdanige ervaring bezorgt dat ze contact opnemen of direct online kopen. Dat vraagt om wat voorwerk. Het doel moet helder zijn en uw doelgroep goed gedefinieerd. Dat kan soms lastig zijn en kost tijd. Maar alles beter dan een kleurloze website die u uiteindelijk nog minder oplevert dan het uitdelen van een visitekaartje. Wij helpen u graag aan een site die een meerwaarde voor uw organisatie oplevert. Niet voor niets is ZonneveldMarks een communicatiebureau met inhoud.