Simpele advertenties zijn vaak de mooiste en de beste. Nee, niet altijd, vaak. De ouderen in het communicatievak kennen nog die batterijen vol stiften. Van Pantone. Want die bepaalde welk oranje oranje was. En maakte het verschil tussen blauw en ongeveer blauw. De stiften verdwenen, maar Pantone bleef. En is nog steeds meester op het gebied van kleur.
Dat doet mij overigens meteen verzuchten dat er heden ten dage vaak slordig wordt omgesprongen met kleur. Gasten die nog nooit een Pantone-stift in hun handen hebben gehad kijken naar het scherm en denken ‘dit is het wel ongeveer’. Vreselijk is dat, ongeveer goed is namelijk niet goed.
De art-director waarmee ik jarenlang werkte heeft om die reden het bijltje erbij neergegooid. Gewoon, gestopt met zijn vak omdat hij merkte dat klanten zich niet meer lieten leiden door kwaliteit maar door snelheid. Klanten die genoegen namen met Pantone 156 C als 158 C in het ontwerp stond, hij kon er niet tegen, verloor het plezier in zijn vak. Jammer.
Lang leve Pantone, want er is maar één juiste kleur.
Bureau: Y&R (Shanghai)