Keyword stuffing, wat is dat?

De pogingen van organisaties om ‘goed gevonden te worden in Google’ nemen af en toe excessieve vormen aan. Iemand in de organisatie heeft wel eens iets gelezen over het nut van het gebruik van zoekwoorden (’trefwoorden’) in een tekst en gaat driftig webteksten herschrijven. Uitstekend! Maar pas op, want wie zich tekstueel overeet staat straks met obesitas aan de kant. Uw tekst verliest aan zeggingskracht en van Google krijgt u een ‘penalty’….

Keyword stuffing
Het toevoegen van zoektermen aan uw website is nuttig, zonder enige twijfel. Maar er bestaat in termen van zoekmachines ook nog zoiets als ‘keyword stuffing’. Dat is het volproppen van een alinea met zoekwoorden zodat een reguliere bezoeker van uw site met de ogen moet knipperen. Waarom is dat erg?

Er staat niets meer dat op een informatieve tekst lijkt en het terugkeren van steeds weer diezelfde woorden werkt op de irritatiespieren. Ook op die van de zoekmachine. Die ‘lezen’ die tekst en hebben vergelijkingsmateriaal genoeg om te beoordelen of het om een ‘normale’ tekst gaat of om een gekunstelde neptekst. In het laatste geval zien ze uw tekst als spam, als een illegale methode om de zoekresultaten te beïnvloeden. Met als resultaat dat u in de zoekresultaten ergens onderaan komt te bungelen….

Wat is de ideale ‘dichtheid’?
De vakterm voor het aantal zoekwoorden in relatie tot het totaal aantal woorden heet (uiteraard in het engels) keyword density. Een ideale dichtheid is ongeveer twee tot vijf zoektermen per honderd woorden tekst, oftewel 2 tot 5%. Nu vind ik 5% persoonlijk wat aan de hoge kant, mijn advies is om het niet hoger te laten zijn dan drie per honderd woorden. Maar u kunt dit percentage natuurlijk wel wat opvoeren door creatieve synoniemen te gebruiken.

Het beste advies is dat u de tekst prettig leesbaar maakt voor uw bezoekers: slank en vlot geschreven.