Lastig: inhakers op de Olympische Spelen

Inhakers zijn advertenties die inspelen op een actuele gebeurtenis. En hoe actueler de inhaker, hoe beter. Die getuigt namelijk van betrokkenheid en scherpheid. Maar het is helder dat een inhaker die à la minute wordt verzonnen, lastiger te maken is dan eentje die je gewoon op de plank hebt liggen. Van die laatste zijn er ook deze olympische spelen weer veel gemaakt. Spraakmakend? Nee, een beetje suf, als je het mij vraagt. Categorie ‘Steun Dafne, steun ons’.

Een echte inhaker reageert op iets dat een paar minuten daarvoor heeft plaatsgevonden. En ook daarvan zijn dit jaar voorbeelden, maar die tonen meteen aan hoe lastig het is een goede te maken. Eentje die grappig is, opvallend, en tegelijk je reputatie verbetert. Nou ja, dat opvallend lukt nog wel, want de twee meest opvallende advertenties vind je inmiddels overal terug. Voorzien van heel veel negatieve commentaren.

Waarom? Ze gingen over Yury van Gelder, een topsporter die de finale in zijn discipline ‘ringen’ miste omdat hij uit de band was gesprongen. En daar je inhaker op baseren… Je kunt voorspellen dat je daar niet alleen fans mee krijgt, maar ook (fanatieke) afhakers. Nu kan ik me daar bij een merk als Red Bull wel wat voorstellen, maar het brave Chocomel? Of een al even braaf merk als Radler? Nee. Prima inhakers, heel actueel, maar een verkeerde associatie.

Oordeel zelf: draagt dit bij aan de reputatie van je merk?

Grolsch_Radler-Yury_van_Gelder

Chocomel-Yuri-van-Gelder

In ieder geval, dan moet je hier niet verbaasd over zijn: facebook-chocomel-1

facebook-radler