Afschrikwekkende plaatjes op pakjes sigaretten om te waarschuwen tegen de gevaren van roken werken beter dan alleen maar een tekstuele waarschuwing. Dat meldde de BBC vrijdag 15 juni en de omroep baseerde zich daarbij op een Amerikaans onderzoek.
Uit de studie onder 200 rokers bleek dat 83 procent zich de waarschuwing kon herinneren als die vergezeld was van een plaatje met bijvoorbeeld een aangetaste long of een kankergezwel. Bij een waarschuwende tekst dat roken slecht is, was dat slechts 50 procent, zo schijnt te blijken uit het onderzoek dat gepubliceerd is in het wetenschappelijk tijdschrift American Journal of Preventive Medicine.
We zetten daar maar (weer) eens vraagtekens bij. Zoals iedere reclamegoeroe weet, betekent opvallen niet hetzelfde als gedragsverandering. Met andere woorden: als u mij een kankergezwel op een pakje Gauloises voorhoudt vergeet ik dat zeker niet (ik droom er misschien wel van), maar stoppen met roken? Nee, dat vraagt een heel andere vorm van ‘reclame’.
Overigens weten niet alleen reclamemensen dit, wetenschappers ook.