Tips voor het schrijven van uw webteksten (2)

Geplaatst in: Zonneveld blogt | 0

Met deze tip leert u voor eens en altijd dat u in de eerste alinea van een webtekst duidelijkheid moet verschaffen over inhoud en doel van uw tekst. Waarom dat nodig is?

Schrijven voor het beeldscherm is iets anders dan schrijven voor het personeelsblad. Die open deur trap ik toch nog maar een keer in omdat ik erg vaak artikelen op websites zie die rechtstreeks uit andere media komen. De grootste fout: ze beginnen met een sfeervolle inleiding. Weg ermee!

Uw lezer is ongeduldig en snel afgeleid
De bezoeker van uw website zit op een ongemakkelijke stoel in een rumoerig kantoor. In zijn nek hangt de baas die productie verlangt. Snel en oppervlakkig lezen is het gevolg. Of uw lezer heeft een tablet in de hand, onderwijl naar televisie kijkend. ‘Even wat zoeken’. Het is meer scannen dan lezen.

Moet u de lezer dan niet eerst in de juist sfeer brengen? Even wat context bieden? Nee. Niet in de eerste alinea. Dat doet u maar verderop in uw ongetwijfeld zeer boeiende beschouwingen. Op internet valt u met de deur in huis. Beetje bot, maar ja, uw lezer heeft nu eenmaal weinig geduld en al helemaal geen zin om na een half uur lezen te ontdekken dat uw verhaal helemaal geen antwoord geeft op zijn vraag. Die gaat weg en komt nooit meer terug.

Een webtekst is als een persbericht
Vroeger, toen we nog jong waren, schreven we persberichten voor kranten… En tijdens de lessen die we kregen leerden we wat het ‘oprollen van een bericht’ was. Het kwam er op neer dat alle belangrijke gegevens in de kopregel en de eerste alinea moesten staan. En wel op zo’n manier dat als de opmaker bij de krant geen ruimte meer had, hij de onderste alinea’s kon verwijderen (‘oprollen’) zonder dat de essentie van het bericht verloren zou gaan. Hield je -bij ruimtegebrek- maar één alinea over, dat wist je in ieder geval de Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en -soms- het Hoe. WWWWW+H. dat moet voor het web ook. Maar dan nog bondiger.

Lezen mensen dan niet meer?
Zeker, mensen lezen meer dan ooit tevoren. Ze lezen ook de teksten op uw site, zelfs als die heel lang zijn (deze komt een eind in de richting…). Maar mensen beginnen met scannen, vluchtig ontdekken of uw tekst antwoord geeft op hun vraag. Als ze weten dat ze goed zitten, dan zijn ze best bereid om verder te lezen omdat ze beseffen dat ze er hun voordeel mee kunnen doen. Maar verwacht nooit dat ze dat meteen doen. Zorg er dus altijd voor dat uw kopregel helder is en dat uw eerste alinea kort maar duidelijk is.

Samengevat

  1. Zorg voor een kopregel die de lading dekt
  2. Vertel in de eerste alinea wat uw lezer kan verwachten
  3. Houd het bondig en bewaar uw sfeervertelling voor later
  4. Schrijft u voor het personeelsblad én de site, schrijf dan 2 keer.