Tips voor het schrijven van uw webteksten (1)

Geplaatst in: Zonneveld blogt | 0

Wie een website heeft, wil gevonden worden via zoekmachines. Natuurlijk, u schrijft in eerste instantie voor uw sitebezoekers. Maar af en toe moet u de zoekmachines ook even helpen. Het een hoeft het ander niet te bijten. Het vergt alleen wat extra aandacht voor uw webteksten. Google en andere zoekmachines indexeren in eerste instantie op basis van trefwoorden die ze op uw website vinden (er zijn veel meer aspecten die een rol spelen, maar daar gaat het hier nu niet over).

Les 1 is dan:

  • Gebruik in de tekst de zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden. Concentreer u per artikel bij voorkeur op 1 onderwerp.
  • Verstop die woorden vervolgens niet ergens ver weg in de tekst, maar ga meteen in de eerste alinea tekeer.

Bijvoorbeeld:
Wij zijn het enige reclamebureau in Deventer dat via de eigen website concrete schrijftips geeft aan klanten en… aan concurrenten. Bij Zonneveld Marks zijn we bezig aan een herziene versie van ons gratis e-book over SEO, search engine optimization. In iets beter Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. Deze tip zal daarin zeker aan de orde komen.

U ziet dat we hierboven in vier zinnen hebben benadrukt dat we een reclamebureau in Deventer zijn dat schrijftips geeft in relatie tot SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie. We hebben het zo proberen te doen dat u als lezer niet gek wordt van de herhaling van woorden, maar we hebben verschillende termen gebruikt die vallen binnen één cluster.

Wat is een cluster zoekwoorden?
Hoeveel zoekwoorden (zoektermen) passen er in één alinea? Niet veel. Eigenlijk is herhaling van woorden uit den boze, want dan haakt de lezer af. Maar u kunt clusters maken van zoekwoorden. Dat is een groepje woorden die gerelateerd zijn aan elkaar. Het idee is heel simpel. Maak een lange lijst met zoekwoorden en termen waarop u gevonden wilt worden. Deel deze vervolgens in in logische groepjes van maximaal vier tot vijf woorden. Als we dat voor een andere discipline van ons hadden gedaan had hier misschien gestaan:

  • Deventer
  • Vormgeving
  • DTP
  • Ontwerp

Onze ervaring is dat die clusters beter werken dan het zomaar bij elkaar gooien van zoektermen. Google ‘kijkt’ weliswaar niet naar de logica van een tekst (dat snappen ze nog steeds niet…) maar kent wel extra waarde toe aan alinea’s (of pagina’s, websites) die over één onderwerp gaan. En dat weten ze dan weer omdat mensen die zoeken op DTP ook vaak op vormgeving zoeken. Bijvoorbeeld. Bovendien kunt u die vier tot vijf relevante zoektermen vrij makkelijk in één alinea kwijt. Doe dat vooral in de eerste alinea. Daarna kunt u gaan verfijnen. Maar daarover later meer….