‘Wij willen ook op Twitter’

Geplaatst in: Zonneveld blogt | 0

Vandaag iemand gesproken die ‘ook op Twitter’ wilde. Baas van een druk bedrijf. Zelf ook druk, druk, druk. Maar niet druk genoeg natuurlijk :). Wilde dus advies over ‘hoe dat moest’. Welnu, dat was niet moeilijk: dat moet niet. Sterker nog: dat mag niet. Want weet u wat dat is met Twitter? Om een beetje volgers te krijgen, moet u heel veel tijd investeren. Je hebt er als -pakweg- bouwbedrijf niks aan als je blijft steken op 50 volgers.

En volgers krijg je alleen als je veel tweet. Meer volgers krijg je als je veel interessants tweet. Want die berichtjes worden gelezen en geretweet (‘geciteerd’). Dat is de beste manier om mensen die je nog niet kenden aan je te binden. Maar ja, hoe doe je dat als je druk bent? Als je zelfs de nieuwspagina op je eigen website niet actueel weet te houden?

Zo gaan die dingen
De praktijk is dan dat u de eerste week niks tweet (want dat is eng). De weken daarop tweet u wel en dat loopt op tot maar liefst drie tweets per week. Maar daarna bent u klaar. U komt tot de ontdekking dat u niet meer weet te vertellen dan wat u in de krant of het vakblad hebt gelezen. Maar dat hebben uw volgers ook allang gezien, die zijn allang niet meer enthousiast maar zijn vergeten u te ontvolgen.

Uw collega’s en huisgenoten hebben er inmiddels erg tabak van dat u doorlopend op het schermpje van uw telefoon zit te kijken om te controleren of u er alweer een volger bij heeft. Twitter mag dan wel onder de categorie ‘social media’ vallen, maar dat is maar heel betrekkelijk….

Conclusie: twitter alleen als u tijd over hebt

  1. Twitter alleen als u zeker weet dat u er (nu en op termijn) tijd voor heeft
  2. Maak eerst een plan: waarover wil ik twitteren? Privé? Zakelijk?
  3. Hoe wil ik twitteren? Met humor? Kritisch? Past het binnen uw communicatieplan? Bij uw identiteit?
  4. Volg mensen een paar weken en controleer tegelijkertijd of u aan die tweets iets kunt toevoegen.
  5. Bedenk een plan om meer volgers te krijgen. Verschijnen uw tweets op uw website?
  6. Bent u overtuigd, verzin dan vooruit onderwerpen en oefen in het kernachtig schrijven in 140 tekens.
  7. Snapt u hier helemaal niks van, probeer het dan gewoon, als privé-persoon, niet als een baas die druk, druk, druk is.